29 de Juny de 2010. 18:24h.

17 comentaris

996 lectures

Imprimir Enviar Disminuir lletra Augmentar lletra

El català deixa de ser obligatori

El TC buida de contingut la institucionalització de la llengua catalana

Josep-Lluís Carod-Rovira, amb el director general de política lingüística, Bernat Joan, en una imatge d'arxiu
Josep-Lluís Carod-Rovira, amb el director general de política lingüística, Bernat Joan, en una imatge d'arxiu
Josep-Lluís Carod-Rovira, amb el director general de política lingüística, Bernat Joan, en una imatge d'arxiu

La sentència del Tribunal Constitucional (TC) sobre l'Estatut només salva la utilització del català com a llengua vehicular en l'ensenyament, però buida de contingut la institucionalització de la llengua catalana, fins al punt que la seva utilització i coneixement deixen de ser obligatoris.

Inicialment, es declara inconstitucionalitat l'apartat 1 de l'article 6, que estableix el caràcter "preferent" del català a les administracions públiques i mitjans de comunicació públics de Catalunya. Però la retallada fonamental no està en aquest punt.

Al bloc d'articles de l'Estatut als què la sentència imposa una interpretació perquè siguin constitucionals és on es contenen les restriccions més importants a la institucionalització de la llengua catalana.

Així, l'apartat 2 de l'article 6 estableix: "El català és la llengua oficial de Catalunya. També ho és el castellà, que és la llengua oficial de l'Estat espanyol. Totes les persones tenen el dret d'utilitzar les dues llengües oficials i els ciutadans de Catalunya tenen el dret i el deure de conèixer-les. Els poders públics de Catalunya han d'establir les mesures necessàries per a facilitar l'exercici d'aquests drets i el compliment d'aquest deure. D'acord amb el que disposa l'article 32, no hi pot haver discriminació per l'ús de qualsevol de les dues llengües".

Però aquest article haurà de ser interpretat de la següent manera: "El deure de coneixement de la llengua catalana no pot ser entès com a obligació jurídicament exigible amb caràcter generalitzat".

Així mateix, s'imposa una interpretació a l'article 34: "Totes les persones tenen dret a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que elegeixin en llur condició d'usuàries o consumidores de béns, productes i serveis. Les entitats, les empreses i els establiments oberts al públic a Catalunya estan subjectes al deure de disponibilitat lingüística en els termes que estableixen les lleis".

Segons la interpretació que imposa el TC, "el deure de disponibilitat lingüística de les entitats, empreses i els establiments oberts al públic no permet la imposició d'obligacions individuals d'ús qualsevol de les llengües oficials".

Encara queda una altra restricció, en aquest cas, a l'apartat 5 de l'article 50, que estableix: "La Generalitat, l'Administració local i les altres corporacions públiques de Catalunya, les institucions i les empreses que en depenen i els concessionaris de llurs serveis han d'emprar el català en llurs actuacions internes i en la relació entre ells. També l'han d'emprar en les comunicacions i les notificacions dirigides a persones físiques o jurídiques residents a Catalunya, sens perjudici del dret dels ciutadans a rebre-les en castellà si ho demanen".

Aquest apartat ha de ser interpretat així: "El deure d'utilitzar el català no suposa la prohibició d'utilitzar el castellà per les entitats públiques i privades i el personal al seu servei en les relacions internes i externes, sense que aquesta utilització normal del castellà pugui estar condicionada per formalitat".

D'altra banda, encara estan sense determinar les conseqüències de l'aplicació d'aquestes resolucions de la sentència al règim de sancions lingüístiques establert per la Generalitat de Catalunya, però és previsible que aquest règim es vegi afectat.

 

Facebook

Twitter

Menéame

Digg

Barrapunto

Del.icio.us

Fresqui

Blinklist

Tafanera

 
url curta
http://tinyurl.com/6y8zac3

17 comentaris

#17 Juan, BCN. 01/07/2010 - 01:14

 

Valorar

Positiu Negatiu

Ahora, todos los que abusando de la autoridad que se les ha confiado, han perseguido,, incluso con multas, a quienes no han incumplido la ley, deberían de irse a su casa abandonando la política. Por decencia.

-

. .

#16 Walzer, BCN. 30/06/2010 - 12:40

 

Valorar

Positiu Negatiu

Ens hem d'anar fent a la idea de què, en una comunitat bilingüe, tot allò que és oficial ha d'anar en els dos idiomes i el que és privat...doncs és privat, que cadascú faci el que cregui que ha de fer. A mi em sembla raonable, no sé...

-

. .

#15 Pablo, Castelldefels. 30/06/2010 - 10:41

 

Valorar

Positiu Negatiu

Lamentablemente esta noticia no es cierta.

-

. .

#14 Joan, BCN. 30/06/2010 - 10:32

 

Valorar

Positiu Negatiu

Desde luego estos del TC. Permitir a los catalanes castellano parlantes que hablen en su lengua que ademas es oficial en CAT es indignante! QUE NIVEL. Guetos lingüisticos YA!

-

. .

#13 toni, Xàtiva. 30/06/2010 - 09:19

 

Valorar

Positiu Negatiu

Aquesta noticia em sona molt antigua.

-

. .
 
e-noticies

© Copyright e-noticies.com · Se'n permet la reproducció sempre que se'n citi la font
Crèdits: Desenvolupament Hispanetwork · Disseny Ochionet

Notícies en català · Notícies en castellà

e-notícies - Notícies Política - El català deixa de ser obligatori

Capital de la Cultura Catalana Agència de Qualitat d'Internet Plató Obert de Produccions


  Amb el suport de
Generalitat de Catalunya