Política · 20 de Juny de 2017. 18:21h.

Memorial de greuges en infraestructures

El Govern recorda que algunes obres fa “més de 22 anys” que han estat planificades

Memorial de greuges en infraestructures

L'enllaç entre l'autovia i l'autopista a Castellbisbal

El Govern ha denunciat “un deficient ritme d’execució” de les obres que l’Estat té planificades a Catalunya en un informe sobre l’estat de les infraestructures que ha estat presentat aquest dimarts. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha afirmat que el resultat de l’informe és “el de sempre: calendari i compromisos ajornats”. “Quan els nivells d’incompliment són tant alts cal prudència i austeritat”, ha apuntat.

Rull ha recordat que hi ha infraestructures amb un retard de “més de 22 anys”. És el cas dels accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat, projectes inclosos al Pla Delta de l’any 1995 quan Josep Borrell era ministre de Foment. “És esgotador haver de fiscalitzar constantment allò q no depèn de nosaltres”, ha etzibat el conseller.

L’informe està dividit en quatre eixos: incompliments en matèria de carreteres, en matèria d’alta velocitat, en matèria de Rodalies i en matèria del corredor mediterrani.  En el cas de les carreteres, s’assenya que la duplicació de l’N-II entre Maçanet i Sils va començar l’any 2006 i es preveu que acabi al 2019. “13 anys per executar un tram de carretera de 4,7 quilòmetres i 45,3 MEUR d’inversió”, diu l’informe.

També es destaca les obres de l’autovia A-27 entre Valls i Montblanc, que inclou el túnel de Lilla, es van licitar l’any 2008 i encara no han finalitzat. La previsió del Ministeri de Foment (MIFO) és acabar-les l’any 2021. Seran, per tant, 9 anys de retard per un tram de 7,3 km. D’altra banda, la B-40 està finalitzada en dos trams (Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa) però la connexió Olesa-Viladecavalls, que es va reprendre l’any 2016, es preveu que finalitzi l’any 2020 . “Hauran calgut 14 anys per acabar els 14 quilòmetres entre Abrera i Terrassa”, s’apunta.

En el text també es parla de la connexió entre l’A-2 i l’AP-7/B-30, una actuació de 2,4 quilòmetres inclosa al protocol que el MIFO va signar amb el Govern l’any 2005, amb obres adjudicades l’any 2007 però actualment aturades i la data de posada en servei es va ajornant successivament. I la variant de Vallirana, les obres de la qual van començar l’any 2004 i que s’han aturat diverses vegades. La posada en servei d’aquest tram es preveu per a l’any 2019, “el que haurà suposat 15 anys per acabar un tram d’autovia de 2,4 quilòmetres, amb un ritme d’execució de 160 metres l’any”, lamenta el Govern.

Pel que fa a actuacions d’alta velocitat, el document cita les obres del col·lector Prim de Sagrera, la mateixa estació i la de Sant Andreu Comtal. La primera actuació es preveia licitar l’any 2012 amb un termini d’execució de 13 mesos. Finalment es va licitar l’any 2015. Les obres es reprenen ara i el termini d’execució del conjunt del projecte i de la seva posada en servei ara és de 3 anys.

L’informe dedica una especial atenció a l’estació de la Sagrera. Diu que el conveni original es va signar l’any 2002 i Adif va adjudicar les obres el 2010 però porten aturades des del 2014. “Fins ara només s’ha executat el 21% i la previsió és reprendre els treballs passat l’estiu”, s’alerta. El Govern diu a més que aquestes obres van rebre un finançament extra vinculat a la Disposició Addicional tercera de 225 MEUR. “Adif ha destinat aquests diners a altres actuacions i a dia d’avui no hi ha cap data de referència de posada en servei”, rebla el text. Pel que fa a l’estació de Sant Andreu Comtal, les obres adjudicades l’any 2008 estan en suspensió administrativa i sense previsió de reinici.

El Govern afirma que el marge dels compromisos incomplerts de Rodalies és de 4.000 milions d’euros pel que fa al del Pla de Rodalies 2008-2015 (13,5% executat) i dels 306 milions d’euros del Pla d’actuació prioritàries 2014-2016 (8% executat).  El document enumera també el desdoblament de l’R3, els soterraments de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i l’accés ferroviari a la T1 de l’Aeroport del Prat. L’R3 és una actuació projectada l’any 2001. “16 anys després, no s’ha executat cap quilòmetre de nova via i no s’ha impulsat cap obra”, s’assegura.

Pel que fa al Corredor Mediterrani, l’informe elaborat per la conselleria afirma que  les actuacions pendents són els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona. Aquestes obres havien de començar l’any 2008 i finalitzar el 2012. Actualment estan aturades, sense que se n’hagi licitat cap fase. Les obres de duplicació del tram Vandellòs-Tarragona, encara estan pendents de finalitzar. Van començar l’any 2000 i el darrer anunci del MIFO és d’acabar-les al 2018. “Hauran estat 18 anys per fer 44 quilòmetres, amb un ritme d’execució mitjà de 2 km/any”, es conclou.

Josep Rull, durant la roda de premsa

9 Comentaris

Publicitat
#9 manuel, Barcelona (España), 21/06/2017 - 18:10

"L1 del metro para conectar Santa Coloma de Gramenet con Badalona está prevista en el Plan Director de Infraestructuras de la Generalitat vigente, pero el Govern ha confirmado que, de momento, no se llevará a cabo por falta de financiación". Que nos explique esto por ejemplo el cómico Rullito.

#8 manuel, Barcelona (España), 21/06/2017 - 16:11

Hombre el cómico Rullito. Nos sale ahora con la listita, la de siempre. Pero es que ya le conocemos y esta milonga la tenemos muy oída, incluso los suyos lo tienen calado. Zapatero a tus zapatos y en la próxima lista incluyes los proyectos de la Generalitat no comenzados y aquellos proyectos comenzados pero que están inacabados y el por qué.

#7 pepe.----, andorra, 21/06/2017 - 12:36

vaya panda de quejicas, pues como todo el mundo en España, q los restaurantes y dietas de los señores diputados y enchufados varios en las autonomias y diputaciones no se pagan solos. Cataluña esta comunicada por autopista con todas sus capitales, al igual q el tren, otras regiones ni eso y ademas les cierran el tren, monzon, soria...Menos quejas..

#7.1 !!*!!, Bcn, 21/06/2017 - 14:06

"menos quejas" i què ? ens quedem amb els braços creuats, esperant que aquesta gent que ens estima tant ens faci la caritat per fer-nos sentir fins a quin punt els necessitem ?

#5 ALEX RR, BCN, 21/06/2017 - 00:50

Del 2008al 2014 se pararon todas las obras como consecuencia de las crisis economicas y de los recortes. Hay tener mala leche para sacar esto. Además mientras la Gneralitart tambien paro sus obras y lo que es peor, el Gobierno las va reiniciando cuando la Gneralitat no puede hacer nada, para ejemplo la L9.

#4 lucas, bcn, 20/06/2017 - 21:48

La B40 esta parada porque le da la gana a ERC