El president de la Generalitat, Pere Aragonès, s’ha compromès solemnement al Parlament a “culminar la independència de Catalunya” aquesta legislatura tot just començar la seva intervenció durant el debat de política general.
Les seves paraules contrasten amb la seva actitud després de la reunió de la mesa de diàleg el passat 14 de setembre al Palau de la Generalitat quan va elogiar “el procés de negociació que estem a punt d’abordar”. El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, va deixar clar també que l’autodeterminació i la amnistia no eren possibles en el marc polític actual.
Aragonès ha deixat clar que l’objectiu era “l’alliberament nacional” i crear un “estat de referència del sud d’Europa” en matèria de polítiques socials per solucionar un “conflicte polític-històric” que, segons ell, enfronta Catalunya amb Espanya. En al seva opinió, la Generalitat ha d’encapçalar, d’altra banda, la “transformació social, verda, feminista i democràtica”.
El president ha insistit que treballarà "per la Catalunya sencera" i que dirigeix "un govern per la gent i amb la gent". "Hem de continuar sent un sol poble", ha reiterat malgrat que l'independentisme -tot i tenir el 51,15% dels vots- va baixar dels dos milions a 1,4 en les darreres eleccions.