Demòcrates, que compta a dia d'avui amb dos diputats integrats en el grup parlamentari d'Esquerra, ha posat en marxa un procés de primàries per "estar preparat" per concórrer en solitari a les eleccions al Parlament del pròxim 14 de febrer. Serà un procés obert, en el qual qualsevol català major de 16 anys podrà registrar-se per votar o presentar la seva candidatura, sempre que "reafirmi" el seu compromís amb la via unilateral.
El procés començarà aquest dijous 29 i es preveu que el 25 de novembre ja es presentin oficialment les llistes, que el líder d'Demòcrates, Antoni Castellà, s'ha mostrat disposat a liderar. "Hem fet un bon treball i estic disposat a presentar-me", ha afirmat.
Castellà ha assenyalat que només es presentarien en coalició si la resta de forces independentistes estan disposades a teixir un "front comú" al voltant de la unilateralitat. "Queda temps per posar-nos d'acord amb el màxim de forces independentistes per fer aquest front comú que doni sortida a el mandat de l'1 d'octubre", ha assenyalat tot i que ells ja han iniciat el procés de primàries per escollir les llistes.
Segons el parer de Demòcrates, el resultat de les votacions de l'1 d'octubre "no és interpretable" i ara, tres anys després d'aquella data, "no queda una altra via que donar-li compliment per la via unilateral", més encara a l'haver-se constatat "el fracàs de la via de l'diàleg "amb l'Estat.
"Les eleccions de el 14 de febrer han de ser un plebiscit amb l'objectiu d'aixecar la suspensió de la declaració d'independència. No poden ser unes eleccions per decidir qui té més poder autonòmic en una guerra fratricida", ha conclòs.