L'historiador Jordi Canal ha afirmat que “el discurs del Rei el 3 d'octubre va ser un cop sobre la taula” amb el que va demostrar que la monarquia “no és tan feble com pensen els independentistes”. Així ho ha assegurat durant la presentació del seu llibre “La monarquia al segle XXI” (Turner), que ha organitzat aquest dimarts el Club Tocqueville a l'auditori de Foment del Treball.
“El discurs és impecablement constitucional i no podia anar més enllà. Em va donar molta tranquil·litat perquè vaig veure que algú pensava en els catalans no independentistes”, ha manifestat Canal. També ha assenyalat que el 3 d'octubre de 2017 va veure “un profund sentiment de pesar i de decepció en Felip VI”.
L'historiador ha asseverat que “la monarquia no és la baula feble que creuen els independentistes”, sinó que “ha tingut un pes molt important a Catalunya”. Canal ha explicat, però, que “el nacionalisme s'inventa el passat perquè sembli que sempre ha estat republicana”. “És una invenció dels últims anys de l'independentisme”, ha insistit.
L'acte també ha comptat amb la participació del president del Club Tocqueville, Valentí Puig; i del periodista José Antonio Zarzalejos. Puig s'ha referit als vincles entre el catalanisme i la monarquia per negar que “Catalunya hagi estat antimonàrquica tota la vida”. El periodista José Antonio Zarzalejos, per la seva banda, ha ressaltat que el 3-O “Felip VI va haver de posar veu a l'Estat, tot i que sabia que no estava sent simpàtic per a una part de la població catalana”.