El Síndic de Greuges ha denunciat que l'empresonament de polítics independentistes és “un ús abusiu i desproporcionat de la mesura cautelar de privació de llibertat” i constitueix “la vulneració més flagrant de drets fonamentals”. El Síndic considera que la “desmesurada” reacció de les autoritats estatals davant l'1-O i el 21-D demostra “la incapacitat de l’Estat espanyol d’abordar el conflicte català amb els mecanismes jurídics propis d’un règim democràtic”.
Així ho afirma en un informe sobre “la reacció penal a partir de l'1 d'octubre i l'aplicació del 155 de la Constitució Espanyola”, on Rafel Ribó proposa al poder judicial espanyol recuperar els “principis democràtics de mínima intervenció penal i proporcionalitat” per afrontar els “fets punibles vinculats al conflicte polític a Catalunya”.
“Ens trobem davant de problemàtiques històriques i de caràcter eminentment polític que tenen afectacions sobre drets fonamentals. Cal, doncs, l’inici d’un diàleg constructiu per aconseguir una solució política al conflicte”, assenyala el Síndic. Aquest diàleg, indica, ha de donar-se també “entre les societats civils de Catalunya i la resta de l’Estat”.
També exigeix “el restabliment complet de l’autogovern de Catalunya, sense intervenció en la gestió ni en les finances”, així com “l'alliberament immediat de les persones encausades pels delictes de rebel·lió i sedició que es troben en presó provisional mentre no se celebri un judici amb plenes garanties i hi hagi sentència ferma”.
Ribó, per altra banda, ha tornat a demanar la “dilucidació” de “les responsabilitats per la violència emprada el dia 1 d’octubre”. “Cal reclamar el respecte escrupolós del principi de proporcionalitat per part dels cossos i les forces de seguretat quan hagin d’intervenir en mobilitzacions ciutadanes i, en especial, la necessitat de respectar la prohibició d’utilitzar pilotes de goma”, rebla l'informe.