El president d'Esquerra, Joan Puigcercós, ha justificat els pacte amb el PSC des del 2003 -durant dues legislatures- en l'inici de i la precampanya Puigcercós 2010, Catalunya decideix. En un acte a la Sala Luz de Gas de Barcelona, amb 700 quadres i militants, ha defensat que "la cohesió civil del nostre poble és el nostre bé més preuat, per això hem governat durant dues legislatures amb el PSC. Perquè som molt conscients del què representa a casa nostra".
"I durant els darrers sis anys -ha afegit- hem arrossegat el PSC a defensar el país com mai abans, i amb ells hem arrossegat la seva base social. Algú creu que les consultes independentistes del 13-D s’haurien pogut produir en un clima de pau política i social, sense ruptures civils, si Esquerra no hagués cosit el PSC a la nació?".
Puigcercós ha afirmat també que "a la independència hem d’arribar-hi. Però hem d’arribar hi tots, com un sol poble. I després de sis anys de govern amb el PSC, i justament per això, hi estem més a prop. Però avui".
Però ha advertit que "ara i aquí, toca traçar una via de sortida a l’atzucac autonòmic. Independentment de sentències del Tribunal Constitucional" i que "Catalunya vol més. L’anhel de nous horitzons nacionals és majoritari a casa nostra. Catalunya va fer una aposta honesta per oferir un nou pacte a l’Estat, però aquest no ha estat a l’alçada. Espanya, superba, menysprea la voluntat majoritària del nostre poble".
"En la propera legislatura tenim una cita amb la democràcia. Catalunya ha de ser consultada sobre quin vol que sigui el seu futur. Sense apriorismes per cap banda. Sense renúncies per part de ningú. Sense prohibicions antidemocràtiques. Tothom té dret a defensar el seu projecte: autonomistes, federalistes... Però també els independentistes", ha insistit.
