El president de Flandes, Kris Peeters, ha advertit l'Estat espanyol que bloquejar el debat sobre la configuració territorial de l’Estat seria “poc intel·ligent”. Peeters ha afegit que “l’Estat hauria d’estar més obert a la discussió amb Catalunya”. El polític demòcratacristià ha fet aquestes declaracions a Barcelona, abans de la reunió amb Artur Mas d’aquesta tarda.
Peeters ha volgut ser molt diplomàtic i ha subratllat que, tot i que ell no defensa la independència de Flandes, respecta la política d’Artur Mas, de qui ha dit que són “amics”. El president flamenc ha limitat, però, a intercanvis de bones pràctiques i acords econòmics les relacions entre Catalunya i Flandes. Peeters ha dit que no ha rebut cap petició “oficial” d’ajuda per part de Mas en el seu intent de convèncer els líders europeus de la necessitat d’exercir l’autodeterminació.
Peeters també ha fet una encesa defensa de la presència directa al món per ajudar les empreses a innovar i exportar. En resposta a la intenció de supervisar l’activitat exterior de les comunitats autònomes expressada pel ministre espanyol d’Exteriors, José Manuel García-Margallo, el president flamenc ha afirmat que “si no es pot tenir veu als fòrums internacionals és impossible fer una política social amb sentit”.
Flandes predica amb l’exemple: l’agència de promoció comercial flamenca Flanders Investment & Trade (FIT) manté 90 oficines a tot el món, Barcelona inclosa. L’activa política exterior de la regió li ha permès convertir-se en l’origen del 80% de les exportacions belgues.
Flandes té una consideració més confederal que federal dins l’estat belga. Amb la darrera reforma de la Constitució, el govern regional flamenc passarà a gestionar un pressupost més gran que el del govern central, i gaudeix de llibertat per signar acords diplomàtics i comercials en les matèries que afecten les seves àmplies competències.