La portaveu del Govern, Elsa Artadi, ha dit que "hi ha un paral·lelisme" entre la situació dels dirigents independentistes empresonats i la sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans, que ha donat la raó a Arnaldo Otegi i quatre demandants més en el recurs on acusaven de falta d'imparcialitat la jutge de l'Audiència Nacional Ángela Murillo, que els va enviar a la presó acusats de ser membres d' ETA.
La consellera de la Presidència ha manifestat en la roda de premsa posterior al Consell Executiu que "la decisió dels tribunal europeu dels drets humans és una constatació del com està la justícia espanyola". "L’argumentació que fa el Tribunal és que el judici no va ser just", ha afegit,
També ha dit que "hi ha un paral·lelisme amb la situació actual” i, en aquest sentit, ha recordat que els dirigents independentistes empresonats han recusat els magistrats de la sala del Tribunal Suprem. “Demanem a l’estat espanyol que estableixi mecanismes per evitar això”, ha assenyalat.
El Tribunal Europeu de Drets Humans conclou que "el recel dels demandants (cap a Murillo) podria considerar-se objectivament justificat", tenint en compte que dos mesos abans el Tribunal Suprem havia acceptat la seva recusació per un altre cas.
La decisió d'Estrasbug no ha estat unànime i declara que la justícia espanyola ha vulnerat els drets fonamentals d'Otegi, Sonia Jacinto García, Rafael Díez Usabiaga, Miren Zabaleta Tellería i Arkaitz Rodríguez Torre. En concret, diu que l'alt tribunal espanyol va violar l'article 6.1 del Conveni Europeu de Drets Humans sobre el "dret a un procés equitatiu".