El Govern ha denunciat “un deficient ritme d’execució” de les obres que l’Estat té planificades a Catalunya en un informe sobre l’estat de les infraestructures que ha estat presentat aquest dimarts. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha afirmat que el resultat de l’informe és “el de sempre: calendari i compromisos ajornats”. “Quan els nivells d’incompliment són tant alts cal prudència i austeritat”, ha apuntat.
Rull ha recordat que hi ha infraestructures amb un retard de “més de 22 anys”. És el cas dels accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32 a Sant Boi de Llobregat, projectes inclosos al Pla Delta de l’any 1995 quan Josep Borrell era ministre de Foment. “És esgotador haver de fiscalitzar constantment allò q no depèn de nosaltres”, ha etzibat el conseller.
L’informe està dividit en quatre eixos: incompliments en matèria de carreteres, en matèria d’alta velocitat, en matèria de Rodalies i en matèria del corredor mediterrani. En el cas de les carreteres, s’assenya que la duplicació de l’N-II entre Maçanet i Sils va començar l’any 2006 i es preveu que acabi al 2019. “13 anys per executar un tram de carretera de 4,7 quilòmetres i 45,3 MEUR d’inversió”, diu l’informe.
També es destaca les obres de l’autovia A-27 entre Valls i Montblanc, que inclou el túnel de Lilla, es van licitar l’any 2008 i encara no han finalitzat. La previsió del Ministeri de Foment (MIFO) és acabar-les l’any 2021. Seran, per tant, 9 anys de retard per un tram de 7,3 km. D’altra banda, la B-40 està finalitzada en dos trams (Abrera-Olesa de Montserrat i Viladecavalls-Terrassa) però la connexió Olesa-Viladecavalls, que es va reprendre l’any 2016, es preveu que finalitzi l’any 2020 . “Hauran calgut 14 anys per acabar els 14 quilòmetres entre Abrera i Terrassa”, s’apunta.
En el text també es parla de la connexió entre l’A-2 i l’AP-7/B-30, una actuació de 2,4 quilòmetres inclosa al protocol que el MIFO va signar amb el Govern l’any 2005, amb obres adjudicades l’any 2007 però actualment aturades i la data de posada en servei es va ajornant successivament. I la variant de Vallirana, les obres de la qual van començar l’any 2004 i que s’han aturat diverses vegades. La posada en servei d’aquest tram es preveu per a l’any 2019, “el que haurà suposat 15 anys per acabar un tram d’autovia de 2,4 quilòmetres, amb un ritme d’execució de 160 metres l’any”, lamenta el Govern.
Pel que fa a actuacions d’alta velocitat, el document cita les obres del col·lector Prim de Sagrera, la mateixa estació i la de Sant Andreu Comtal. La primera actuació es preveia licitar l’any 2012 amb un termini d’execució de 13 mesos. Finalment es va licitar l’any 2015. Les obres es reprenen ara i el termini d’execució del conjunt del projecte i de la seva posada en servei ara és de 3 anys.
L’informe dedica una especial atenció a l’estació de la Sagrera. Diu que el conveni original es va signar l’any 2002 i Adif va adjudicar les obres el 2010 però porten aturades des del 2014. “Fins ara només s’ha executat el 21% i la previsió és reprendre els treballs passat l’estiu”, s’alerta. El Govern diu a més que aquestes obres van rebre un finançament extra vinculat a la Disposició Addicional tercera de 225 MEUR. “Adif ha destinat aquests diners a altres actuacions i a dia d’avui no hi ha cap data de referència de posada en servei”, rebla el text. Pel que fa a l’estació de Sant Andreu Comtal, les obres adjudicades l’any 2008 estan en suspensió administrativa i sense previsió de reinici.
El Govern afirma que el marge dels compromisos incomplerts de Rodalies és de 4.000 milions d’euros pel que fa al del Pla de Rodalies 2008-2015 (13,5% executat) i dels 306 milions d’euros del Pla d’actuació prioritàries 2014-2016 (8% executat). El document enumera també el desdoblament de l’R3, els soterraments de Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i l’accés ferroviari a la T1 de l’Aeroport del Prat. L’R3 és una actuació projectada l’any 2001. “16 anys després, no s’ha executat cap quilòmetre de nova via i no s’ha impulsat cap obra”, s’assegura.
Pel que fa al Corredor Mediterrani, l’informe elaborat per la conselleria afirma que les actuacions pendents són els accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona. Aquestes obres havien de començar l’any 2008 i finalitzar el 2012. Actualment estan aturades, sense que se n’hagi licitat cap fase. Les obres de duplicació del tram Vandellòs-Tarragona, encara estan pendents de finalitzar. Van començar l’any 2000 i el darrer anunci del MIFO és d’acabar-les al 2018. “Hauran estat 18 anys per fer 44 quilòmetres, amb un ritme d’execució mitjà de 2 km/any”, es conclou.