L'expresident de la Generalitat, Artur Mas, responsabilitza la gent de creure's que la proclamació de la República “seria una realitat tangible immediata”, ja que la declaració d'independència unilateral es va fer “llegint una resolució parlamentària” i “tothom sap el que significa això”.
Mas ho ha afirmat en el programa Salvados de la Sexta -titulat 'El dilema, crónica de dos rupturas'- on reconeix que l'independentisme va poder sentir-se enganyat. “Que haguessin persones que poguessin tenir la impressió que això seria una realitat tangible immediata i que es van trobar que no i, per tant, es poguessin sentir enganyades, això no li ho puc negar”, assegura l'expresident.
Per la seva banda, l'exdiputada de la CUP, Anna Gabriel, afirma que “jo particularment sóc conscient que no hi haurà implementació efectiva de la República”. “Nosaltres en més d'una ocasió havíem explicat el que podíem explicar. Justament moltes vegades se'ns acusava de contribuir a desil·lusionar, descoratjar”, afegeix.
Mentrestant, l'exconseller de Sanitat, Toni Comín, considera que “la gent ja sabia” que “la declaració no anava a materialitzar la República l'endemà”. També l'assessor d'Oriol Junqueras, Sergi Sol, admet que “es van generar unes expectatives que després no vam poder complir”.
