Publicitat
Política · 26 de Gener de 2011. 18:12h.

Spanair, semipública

La companyia aèria rep 55,5 milions de capital públic en un any

Spanair, semipública

Imatge d'una avió d'Spanair

La companyia aèria Spanair ha rebut en els darrers mesos un total de 55,5 milions d'euros de diner públic. La Generalitat, segons s'ha confirmat aquest dimarts, ha sortit al rescat de la companyia presidida per Ferran Soriano, autoritzant l'Institut Català de Finances (ICF) per a la concessió d'un "crèdit d'urgència" per valor de 10,5 milions d'euros, mitjançant Fira de Barcelona, entitat que inverteix per tercera vegada en la companyia aèria.

D'altra banda, durant el passat mes de novembre es va confirmar l'entrada de l'empresa pública Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques (Cimalsa) a Spanair, amb l'aportació de 20 millions d'euros. Al setembre, una altra empresa pública, Avançsa, també va aportar 10 milions a la companyia presidida per Soriano, que ja havia rebut en primera instància 5 milions de Fira de Barcelona, institució que després va tornar a fer una injecció de 10 milions més.

El total de l'aportació pública a Spanair és de 55,5 milions d'euros: 20 de Cimalsa, 10 d'Avançsa i 25,5 de Fira de Barcelona (5 en primer lloc, 10 després i els 10,5 anunciats aquest dimarts). A tot això s'espera que s'afegeixin els 9,5 que presumiblement aportarà l'Ajuntament de Barcelona i que, un cop s'hagin aportat, suposaran un total de 64,5 milions de diner públic.  

Actualment, el percentatge de la Generalitat a Spanair és del 26,7%, tot i que la participació pública s'eleva fins al 35 o 40%, ja que la Fira de Barcelona, Turisme de Barcelona i Catalana d'Iniciatives, que també són accionistes de la companyia, estan participades per la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona.

Alberto Fernández, president del grup municipal del PP a l'Ajuntament de Barcelona, ha demanat tant a la Generalitat com a l'Ajuntament que informin sobre el "rescat" d'Spanair anunciat pel portaveu del Govern, Francesc Homs.

Fernández Díaz ha explicat que "aquesta situació pot acabar sent molt greu,  ja que afecta a una empresa privada en la qual s'inverteixen diners públics, fet que posaria en evidència la irresponsabilitat de la Generalitat quan s'advertia que la companyia estava en perill de caure en picat".

Fernández Díaz considera necessari "aclarir que les inversions es retornaran per reflotar aquesta companyia aèria, ja que Spanair es pot convertir en un pou sense fons per als recursos públics, que afectaria i hipotecària inversions en àmbits estratègics com la Fira de Barcelona".

Publicitat
Publicitat

6 Comentaris

Publicitat
#6 santsenc, sants, 27/01/2011 - 09:09

El pitjor és q hem de pagar les ajudes a Iberia, que no vol ser la nostra companyia, i a Spanair. Som els pringats q paguem autopistes a Espanya. Tenim poquet TGV i el servei de trens no ens funciona. I a sobre tenim fama d garrepes i insolidaris. Si haguessim fet com Portugal, això no ens pasaria.

#5 santsenc, sants, 26/01/2011 - 19:58

En que quedem, li han donat una subvenció o un crèdit? Jo per comprar el pis vaig haber de demanar un crèdit. Tant debó el banc enlloc d'un crèdit m'hagués donat una subvenció. Confondre crèdits amb subvencions és demagògic.

#4 Ramon, BCN, 26/01/2011 - 19:58

Es curios que no diuen res dels 600 milions que l'Estat haa pagat a IBERIA en els darrrs 6 anys (avui a ELPAIS al donar el pagaament a Spanair)

#3 Pere, CATALUNYA IS DIFERENT, 26/01/2011 - 19:26

PAGAMOS UNA MILLONADA DE EUROS A TV3, CAT RADIO, SPANAIR, ETC... Y A MI ME RESCATAN? Y MI NEGOCIO QUE? Y MI EMPLEO Y EL DE MUCHOS CATALANES, QUE?
ESTO ES UNA VERGÜENZA!

#2 azafata, palma de mallorca, 26/01/2011 - 19:06

cataflot