El diputat de Junts pel Sí, Germà Bel, va afirmar que fer un referèndum unilateral seria “un 9-N però patètic” en una entrevista concedida a Vilaweb al juliol del 2016. A més, va dir que convocar-lo significaria “trencar el contracte amb els electors”.
Bel va recordar que JxSí havia plantejat un full de ruta que estava “al programa de Govern” i on es fixava una declaració d’independència “prèvia a la celebració d’unes eleccions constituents”. El diputat va arribar a afirmar que “se’n va fer un gràfic perquè l’entengués tothom”.
“És molt clar el full de ruta: hi ha una declaració d’independència que l’han de fer els parlamentaris i no la gent. Per això ens van escollir, per assumir la responsabilitat i el pes de la repressió que hi pugui haver”, afirmava. Germà Bel va afegir que “la declaració d’independència ha de ser prèvia a les eleccions constituents, que ratificaran la decisió de la millor manera que hem trobat fins ara per a aconseguir de maximitzar la participació”.
El diputat també va afirmar que “si es fes un 9-N bis, no votaria tanta gent”. “Qualsevol pot dir que cal fer un referèndum unilateral d’independència encara que no tinguem cap preparatiu per assumir el control”, va advertir en l’entrevista.