Publicitat
Política · 20 de Setembre de 2012. 17:52h.

Un intel·lectual de Ciutadans acceptaria un referèndum

Francesc de Carreras propsa una consulta no vinculant per "esbrinar l'opinió dels catalans"

Un intel·lectual de Ciutadans acceptaria un referèndum

De Carreras, després d'un acte de Ciutadans, en una foto d'arxiu

Un dels fundadors de Ciutadans, Francesc de Carreras, ha deixat oberta la porta a un referèndum consultiu no vinculant d'independència, en un article d'opinió a La Vanguardia.

El catedràtic de Dret Constitucional s'ha preguntat "si a la Constitució hi cap un referèndum d'aquestes característiques" on es pugui preguntar a la ciutadania si "voleu que Catalunya se separi d'Espanya i es constitueixi com a Estat propi o us estimeu més que continuï formant part de l'actual Espanya constitucional?"

Segons De Carreras, "el més factible que se m'acut és activar el tipus de referèndum previst a l'article 92 de la Constitució (...) Val a dir que es tracta d'un referèndum consultiu, per tant, jurídicament no vinculant per als poders públics".

El jurista ha remarcat que amb aquest referèndum solucionaríem "en primer lloc, una cosa essencial: esbrinar, amb totes les garanties, la opinió dels catalans. Ja no serien majories i minories deduïdes a partir de sondejos, de manifestacions o d'informacions de premsa: seria la voluntat lliurement expressada a les urnes".

Posteriorment, ha indicat que "en el supòsit que se superi el nombre de vots afirmatius a favor de la independència establert en aquests acords previs, s'hauria de procedir a unes negociacions entre l'Estat i la Generalitat per reformar la Constitució -en aquest moment s'ha de donar la paraula a la resta de ciutadans espanyols- i acordar el repartiment de béns i de deutes mutus, garantir la protecció dels drets fonamentals en el futur Estat català i moltes altres qüestions que ara no escau enumerar".

Publicitat
Publicitat

36 Comentaris

Publicitat
#17 Àngel Drach, Lleida, 21/09/2012 - 12:00

I per que es deu pensar, aquest sr,. que l'Estat no el fà, aquest Referendum?

#16 Àngel Drach, lleida, 21/09/2012 - 10:40

Ja és tard!. El Cuitadà ('ns) està absolutament superart per la realitat, en el supòsit que hi hagués estat algun cop.

#15 Francesc, Barcelona, 21/09/2012 - 02:58

No, perdoneu, senyor, un referèndum vinculant.. Per damunt de la Constitució hi ha la justícia Si la legalitat és injusta, doncs s'ha de passar per damunt de la legalitat amb més democràcia. Així de clar.

#15.1 Joan, Bcn, 21/09/2012 - 12:42

Francesc Tramposin.
Y quien decide que es justo?
La Justicia (jueces)
Y en que se basa la justicia?
En las leyes (la legalidad)
Ecco, sin leyes no hay justicia. (la ley de maximo rango es la constitución)

A no ser que lo justo lo decidas tu y tus cuatro amigos y los demas a callar...

#15.2 JOan, Bcn, 21/09/2012 - 12:44

Y porque los cambios en las constituciones (TODAS) se tienen que hacer por mayoria cualificada (amplia)?
Pues porque pueden afectar a futuras generaciones y no pueden sustentarse en mayorias coyunturales (51%)

#15.3 Joan, Bcn, 21/09/2012 - 12:47

porque supongo que la "futura" Cataluña tndra una constitucion?
Sera legitimo que un conjunto de ciudadanos considerando injusta un articulo se lo salten?

La democracia sin reglas es presa facil de demagogos y populistas. Te acuerdas de la Alemania Nazional socialista? muuuy democrata ella.

#15.4 Francesc, Barcelona, 21/09/2012 - 18:49

Quare amics? Eren un milió cinc-cents mil! La Constitució ja ha estat modificada do cops sense cap referèndum popular, que s'havia de fer segons la mateixa constitució. S'han passat la legalitat per allò que no sona, ja. Vaja, que és una farsa....

#15.5 Francesc, Barcelona, 21/09/2012 - 18:52

El que ha de passar en la Constitució Catalana és que hi ha d'haver instruments molt més fàcils perquè la gent opini i la seva opinió sigui decisòria. Vaja, més referèndums i consultes. Més democràcia directa.

#14 Fedeguico, BCN, 20/09/2012 - 21:06



demos_tenes

Todos denostan la Constitucion pero habria que ver como nos gobernabamos en su ausencia. Si alguien tiene interes que se lea la Constitucion Francesa paradigma de los valores democraticos y que alguien me diga donde se reconocen las singularidades catalanas, vascas, bretonas, alsacia

#14.1 Marta, Londres, 20/09/2012 - 23:45

Fedeguico, que t'empatolles? La constitució francesa es paradigma de la Unite esclafant la Liberte! Franc,a es vista des del mon anglosaxo com una societat amb un profund deficit de llibertats, malgrat ser una democracia formal. Son un model aberrant que nomes excita als espanyols. Common sense!

#13 PeredePalau, Palau-solità i Plegamans, 20/09/2012 - 20:41

és important que un botifler històric accepti la realitat.